medium_3778159814

Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę, ale jesteś w stanie nauczyć się wszystkiego. W zasadzie jedynym, co Cię ogranicza są prawa fizyki. W każdym razie: wachlarz możliwych do zdobycia umiejętności jest bardzo szeroki. Dzisiaj chcę Ci wskazać 5 takich, które najmocniej wpływają na Twój rozwój zawodowy.

W każdym środowisku liderami są osoby, które potrafią robić coś lepiej od pozostałych. Kibole biorą pod uwagę, kto lepiej obija ryj przeciwnikowi, mali piłkarze doceniają tych, którzy strzelają najwięcej goli, a nastolatki oceniają innych pod względem umiejętności tanecznych. Podobnie – co nie powinno Cię dziwić – dzieje się w grupach zawodowych. Szef będzie promował pracowników, którzy lepiej wykonują swoje obowiązki, a klienci będą korzystali z usług osób, które wybijają się ponad konkurencję. Ale istnieje taki zestaw umiejętności, który dodatkowo promuje niektórych ludzi.

Ten zestaw zdolności określam jako umiejętności wizerunkowe. Z moich obserwacji wynika, że osoby, które je opanowały szybciej dostają awanse i osiągają większe sukcesy chociaż czasami wydaje się, że pracują mniej niż pozostali. Nie jest to sprawiedliwe, ale z drugiej strony… kto nie chciałby doświadczyć podobnego uczucia? Co więcej, jest ono dostępne dla każdego, kto zainwestuje swój czas i skupi się na rozwoju tych umiejętności.

Chyba już zdążyłeś zauważyć, że umiejętności mają różną wartość. Istnieją takie, które po prostu chcemy mieć, bo uważamy je za fajne. Dla mnie taką umiejętnością jest np. żonglowanie. Fajnie jest umieć żonglować, ale brak tej zdolności raczej nie wpłynąłby negatywnie na moje kontakty biznesowe. Wątpię też, żeby ktoś kiedykolwiek powiedział: Hej! W sumie to nie wiesz nic o naszym produkcie, ale fajnie żonglujesz, więc chcemy, żebyś został dyrektorem operacyjnym naszej firmy!

Żonglowanie jest więc istotną dla mnie umiejętnością, ale mojej pozycji w świecie biznesu raczej nie zmienia. Są za to inne zdolności, które mogą mieć na nią wpływ. Umiejętności wizerunkowe, bo o nich mówię, mają ogromny, pozytywny wpływ na to, jak jesteś postrzegany zarówno w życiu biznesowym, jak i prywatnym. To potężna 5, dzięki której wyprzedzisz swoją konkurencję i będziesz miał możliwość szybszego rozwoju. Co wchodzi w skład tego wartościowego zestawu?

Sprzedaż

Wiele osób krzywi się już na sam dźwięk słowa sprzedaż. Powtarzają: To nie dla mnie i Sprzedawcą trzeba się urodzić. A to nieprawda. Sprzedawcą jest każdy z nas. Każdego dnia sprzedajemy swoje poglądy i idee. Niektórzy oprócz nich sprzedają także produkty.
Zasada jest prosta i chcąc nie chcąc dotyczy ona także Ciebie: w firmie każdy powinien być sprzedawcą. Być może reguła nie dotyczy pracowników taśmowych, ale i oni mogą sprzedać złą lub dobrą opinię o pracodawcy. Jeśli rozwiniesz swoje umiejętności sprzedażowe, to Twoja wartość, jako lidera wzrośnie.

Marketing

Dobry sprzedawca to niekoniecznie dobry marketingowiec. I w firmach często między jednym i drugim dochodzi do spięć. Bo od sprzedawcy oczekuje się szybkich efektów, a działania marketingu mają znacznie dłuższy horyzont czasowy. Jeśli jednak prowadzisz małą firmę, to musisz być zarówno dobrym handlowcem, jak i marketingowcem. Po co Ci ta druga umiejętność? By świadomie budować wizerunek marki, którą zarządzasz. Budować jej obraz w głowach Twoich odbiorców. Im więcej wykonasz roboty marketingowej, tym łatwiejsze zadanie będziesz miał jako sprzedawca – w końcu łatwiej sprzedać produkty, które są sygnowane znanymi logotypami.

Kreowanie wizerunku i autoprezentacja

Ludzie lubią ludzi, którzy są jacyś. Ta wyrazistość jest dostępna nie tylko dla osób hałaśliwych, które świetnie czują się w towarzystwie innych. Objawia się ona raczej w określonych cechach charakteru, umiejętnościach i zainteresowaniach które są właściwe dla danej osoby. Można powiedzieć: są odpowiednio dopasowane. Autoprezentacja to umiejętność opowiadania o tych cechach, natomiast kreowanie wizerunku to zdolność wrzucania do tego worka i eksponowania tych właściwości, które są dla Ciebie korzystne i z którymi chcesz być utożsamiany.

Wystąpienia publiczne

Ludzie, którzy potrafią występować publicznie mają moc. Według niektórych jest to moc nadprzyrodzona, która jest niedostępna dla zwykłego śmiertelnika. Jest to totalną bzdurą, a za większością znanych mówców stoi jakaś przykra historia, w wyniku której postanowili zmienić swoje życie. Jeśli potrafisz występować publicznie, to możesz prezentować swoje pomysły i wpływać na umysły słuchających Cię ludzi. Pojawiają się przed Tobą nowe możliwości i ścieżki, które do tej pory były nieodkryte. To bardzo cenna umiejętność, gdyż większość osób boi się prezentować i obecność w pobliżu kogoś, kto nie ma z tym problemu, dodaje otuchy.

Komunikacja

Chyba najważniejsza umiejętność, która w największym stopniu wpływa na Ciebie i na Twoje otoczenie. To, w jaki sposób porozumiewasz się z innymi wpływa m. in. na to, czy jesteś lubiany. A faktem jest, że chętniej zatrudniamy i awansujemy ludzi, których darzymy sympatią. Zresztą umiejętność dobrej komunikacji pozwoli Ci zażegnać kłótnię, odmówić szefowi, nakłonić kogoś do zmiany stanowiska, czy po prostu odnaleźć się podczas spotkania biznesowego. Zwykle ludzie nie doceniają komunikacji, bo przecież każdy potrafi rozmawiać i każdy robi to kilkadziesiąt razy w ciągu dnia. Więc to nie jest ani skomplikowane, ani nie wymaga skupienia. Chyba nie muszę Ci udowadniać, że te osoby są w błędzie. Myślę, że doskonale zdajesz sobie sprawę, jak wartościowe jest odpowiednie komunikowanie.

Kształtowanie tych 5 umiejętności nie tylko podnosi Twoją wartość. Praca nad nimi kształtuje również Twój charakter i zmienia Twoje podejście do otaczającego Cię świata. W kontekście rozwijania tych zdolności ważne jest żebyś wiedział, że w dużej mierze zazębiają się one. Wiele jest punktów stycznych, a rozwój każdej z nich wpływa na szybkość przyswajania sobie zagadnień związanych z kolejnymi.

Foto elycefeliz via photopin cc

5 umiejętności wizerunkowych, które powinieneś zdobyć